Superbe locatii, incarcate cu energie si multa istorie (pe langa aerul si apa curata, ciripitul pasarelelor si murmurul paraiaselor).Despre istoric se vobeste si s-a vorbit extrem de mult. Cert este faptul, ca unii scriu numele cetatii intr-un fel, altii altfel, culmea e ca toti se considera avizati... Haideti sa nu vorbim desprea toate acestea ceva mai tarziu!
Pentru inceput, propun o alta descriere: drumurile si caile de acces catre aceste cetati(datele istorice vor fi la sfarsit). Atasez si o harta care va da macar directia, caci drumurile nu le gasesti pe niciuna oficiala....Cool, nu?! Singurele indicatii corecte se pot primi la Punctul de Informare Turistica Orastie, langa primarie si muzeu, tot aici primesti si pliante si ceva harti ale zonei, contra cost, evident, si informatii despre cei care te pot ajuta cu ghid sau transport.
Pornim din Orastie spre Costesti, aproape oriunde ai fi in Orastie, sunt indicatoare catre Cetatile Dacice sau Costesti, deci nu ai probleme. Pana la Costesti e drum perfect, asfaltat, marcaje si indicatoare in regula.
Dupa ce treci prin Costesti, este o poarta mare de lemn pe sub care trece drumul, doar ca pana aici a fost drum... De aici, o chestie cu muuuuuuulte gropi. In fine, dupa poarta, spre dreapta este drumul indicat catre Blidaru. Dupa vreo 10 minute pe acest drum, iti dai seama ca mai bine ar fi sa lasi masina si s-o iei pe jos. E o cale groaznica, cu pietre si hopuri de care treci greu si cu masina de teren. E un drum lung pana la cetate, dar daca ai timp si conditie fizica buna, poti s-o iei pe jos.
Daca nu vrei la Blidaru, o iei inainte spre Regia, pe drum de pamant, in principiu accesibil pentru orice tip de masina, doar sa nu fi plouat prea mult inainte. Deci, urmezi drumul, si cauti indicatoarele, ele sunt recent instalate si in principiu vizibile, doar ca nu tot timpul pe partea in care se uita soferul ocolitor de gropi. Calea este larga, pot trece lejer 2 camioane si mai ramane loc si de 1 caruta... Ei bine, atentie, caci dupa niste cladiri ce par camine de nefamilisti (pe stanga) o sa ajungeti la o intersectie dupa 2 case vechi, parasite si aveti tendinta de a merge inante! Gresit! Este un indicator in stanga, sub copaci spre stanga, asta e calea spre Regia! Dupa ceva distanta tot spre stanga, este indicata cetatea Fetele Albe. Daca vrei sa urci, ia atv sau motor, daca poti, mergi pe jos! Masina ramane aici.
Mai departe insa, spre Regia, poti sa mai mergi cu orice masina, doar ca aici drumul (forestier deja) se ingusteaza considerabil, permitand doar alocuri trecerea a 2 vehicule, dar sunt destul de multe asemenea locuri, deci nu vei avea probleme. Daca totusi vine ceva de sus, contrar celor invatate la scoala de soferi, e recomandabil sa dai tu inapoi pana la locul unde poate trece de tine cel ce vine (vei intelege logica la coborarea inapoi, cand este aproape imposibil sa dai tu inapoi in sus pe respectivul drum foarte prost). O sa reusesti sa treci si peste podurile asfaltate si incredibil de cretin pozitionate, si te vei bucura, cat de priceput esti. Asta pana la ultimul pod, care nu mai vrea sa-l treci sub nici un chip! Acu` cateva zile, tocmai a spalat apa o parte din drum si cu jeepul abia ca a trecut colegul meu (de mentionat: facem drumul de foarte multe ori cu turisti de la Geoagiu-Bai, cel putin saptamanal....). Daca se remediaza, fara pasageri in masina, poti totusi sa faci scamatorii si sa treci cu aproape orice. Preferabil sa lasi insa aici rotile, parcate (loc este destul) si sa faci o plimbare de aproximativ 30minute pana sus, dar sa stii ca fumatorii o sa cam gafaie :)). Daca totusi vrei sa chinui motorul si burta masinii, atunci dupa 6-7 minute de drum infernal, o sa ajungi la cotitura (ar trebui sa fie indicator spre dreapta in curba de aproape 180 de grade) de unde o sa poti merge lejer pe o bucata de vreo 10minute pana la intrarea in cetate. Aici nu vei avea probleme nici cu drumul, nici cu parcarea, caci s-a amenajat locul BINE, adica, au facut loc, cine si cum, nu se stie, dar o sa vezi ca nu a fost prea respectuos cu bolovanii care de fapt fac parte din zid.... Mai bine se concentrau pe drumuri si poduri.... Asta e!
Ai ajuns! De aici, lasi masina si te plimbi in cetatea JUNGLEI.... caci asta este... o jungla deasa, si pe alocuri cu indicatoare de pe timpul lui Dej, cred, dupa starea lor jalnica, aratand unde esti. Oricum, merita, caci este un loc incarcat cu energii pozitive, un loc frumos, in care ar trebui sa fie ceva informativ, dar nici urma de ghid sau paznic macar... Bine ca mai sunt localnici care vin dupa apa de izvor in cetate, ei te mai indruma, sau noi, cei ce aducem turisti si cunoastem zona.
De aici, retur.
De mentionat faptul ca am fost pana sus cu Renault Scenic o data, si mai sunt viteji cu BMW si Opel. Loganul, desi este inalt, la un moment dat trece greu. Totusi, ar fi indicat sa fie ceva 4x4 de teren, nu de oras, ca sa poti avea acces intr-o zi la macar 3 cetati in zona! Altfel, ar fi o tura cam dura pe jos, de cel putin 10-12 ore de efort intins cu maximum 10-15 minute in fiecare locatie ca sa nu te prinda noaptea in padure.
Drum bun! Daca vrei, te ducem noi din Orastie, si culmea, avem si ghid avizat si simpatic....
Iar acum trecem la datele oficiale.
Stimate vizitator, in momentul in care ati descins pe aceste meleaguri trebuie sa stiti ca pasiti pe cele mai profunde si mai celebre locuri istorice din intreg spatiul carpato-danubiano-pontic. Sunt plaiuri de legenda . Localitatea Costesti, din zona Muntilor Orastiei, cu istoria sa milenara, se suprapune exact centrului Daciei. Aici a fost inima puternicului stat al lui Burebista si al lui Decebal.
Constructiile din zona Muntilor Orastiei, in marea lor majoritate cu caracter militar, aveau menirea de a proteja, de dusmani, centrul spiritual si administrativ al Daciei. Aici se gasesc cetati militare puternic fortificate si amplasate in locuri care sa ingreuneze la maxim incursiunile dusmane, precum cele de la Costesti, Gradistea Muncelului, Piatra Rosie, Blidaru, sau Varful lui Hulpe. Iar pentru a fortifica in totalitate zona care, prin altarele si sanctuarele sale, trebuia sa mentina unitatea Daciei, si nu in ultimul rand unitatea spirituala a dacilor, intreg spatiul Muntilor Orastiei a fost intarit si cu unele cetati militare izolate, turnuri de aparare izolate, valuri de pamant si piatra. Chiar si asezarile civile se transformau, in caz de pericol, in puncte militare de rezistenta.
In ceea ce priveste data de inceput a acestor cetati, sunt unele indicii ca, in ciuda faptului ca majoritatea dateaza din vremea lui Burebista, care s-a folosit pentru ridicarea lor si de unii arhitecti si mesteri greci, in anumite cazuri inceputurile lor s-ar putea cobora si in secolul al II-lea i.Hr.
O alta problema mult disputata a fost aceea a resedintei lui Burebista, la Costesti sau Gradistea Muncelului. Balanta inclina inspre Costesti, cu toate ca, prin pozitia ei topografica era cea mai expusa. Dar si cea de a doua este sub semnul intrebarii deoarece aici in timpul lui Burebista lipseau constructiile mai mari.
Pare sa fie mai sigur ca in zona cetatii de la Gradistea Muncelului, in a doua jumatate a secolului al II-lea si la inceputul secolului I i.Hr. trebuie sa fi fost muntele sacru Kogainon, la care se refera Strabon, ne existand in aceasta vreme cetatea Sarmizegatusa, denumita astfel de catre Ptolomeu, prezenta abia in vremea lui Decebal. In acest caz s-a considerat ca sistemul de cetati dacice din muntii Orastiei avea ca scop apararea centrului religios de la Gradistea Muncelului.
Prima din sistem este cea de la Costesti, intarita la inceput cu val de pamant si palisada, iar apoi cu ziduri de piatra cu bastioane patrulatere. Se remarca doua turnuri-locuinta de pe platoul superior, mentionate mai sus, precum si doua sanctuare de pe terasele care imprejmuiesc cetatea. Aici, foarte probabil a fost resedinta regelui Decebal.
Dupa un sir de 8 - 20 turnuri de aparare izolate urmeaza cetatea Blidaru, prin excelenta cu caracter militar, cu doua incinte, din care prima, cu patru bastioane la colturi si o locuinta turn in centru, construita inca pe timpul lui Burebista, iar a doua sub urmasii lui, probabil sub Decebal.
Caracter pur strategic a avut si cetatea Piatra Rosie, situata pe un loc greu accesibil, construita tot din doua incinte si prevazuta in interior cu cinci turnuri. Avandu-se in vedere bogatia materialelor arheologice din cuprinsul ei, se presupune ca aici ar fi avut sediul una din capeteniile cetatii.
Urmeaza cetatea de forma patrulatera neregulata de la Gradistea Muncelului, care, dupa unii, nu a fost locuita permanent si nu ar fi fost nici resedinta a regelui Burebista ci, in primul rand centrul religios al geto-dacilor. Cetatea, pusa in legatura, dupa Ptolomeu cu Sarizegetusa din vremea lui Decebal, se remarca atat prin zidurile, in tehnica greaca, cat si prin constructiile religioase din incinta sacra de pe doua terase cu zid de sustinere, constituita din patru sanctuare, din care doua mari rectangulare, cu discuri de piatra dispuse in patru siruri si alte doua rotunde, unul mare si altul mai mic. La aceste constructii, ridicate din piatra de calcar sub Burebista si apoi de andezit in vremea lui Duras-Diurpaneus si Decebal, se mai adauga doua turnuri pe marginile incintei sacre, doua constructii pentru unitati romane in cuprinsul incintei militare, precum si mai multe cladiri civile, ateliere si o baie romana pe terasele din preajma cetatii.
Important de retinut este faptul ca intregul sistem fortificat din muntii Orastiei a putut fi invins de catre armatele romane, conduse de insasi imparatul Traian, dupa doua razboaie de grele, in anii 101-102 si 105-106 e.n. Victoria romana asupra acestor cetati dacice a fost atat de mare incat la Roma ea a fost sarbatorita timp de 123 de zile.
Odata cu infrangerea cetatilor dacice din muntii Orastiei, romanii au cucerit o mare parte din Dacia, pe care au transformat-o intr-o provincie romana. Tot atunci s-a produs un fenomen care nu s-a mai intalnit nicaieri in teritoriile cucerite de romani: au distrus complet sanctuarele de la Sarmizegetusa, retezand coloanele de piatra pe la suprafata pamantului, pentru ca dacii, ramanand fara un centru spiritual, sa se risipeasca, si astfel ei puteau fi mai lesne stapaniti. Se stie ca romanii, ravnind la bogatiile Daciei, intentionau sa stapaneasca acest teritoriu. Astfel ca ei au trecut imediat la reorganizarea provinciei romane Dacia, construind chiar o noua capitala a acesteia, in campia Hategului, denumita sugestiv Ulpia Traiana Sarmizegetusa. In felul acesta, in viziunea lor, Sarmizegetusa regia, din muntii Orastiei isi va pierde definitiv importanta politica si strategica.
(text inspirat din lucrarile istoricului arheolog prof. Ioan Ciarnau).
Pentru inceput, propun o alta descriere: drumurile si caile de acces catre aceste cetati(datele istorice vor fi la sfarsit). Atasez si o harta care va da macar directia, caci drumurile nu le gasesti pe niciuna oficiala....Cool, nu?! Singurele indicatii corecte se pot primi la Punctul de Informare Turistica Orastie, langa primarie si muzeu, tot aici primesti si pliante si ceva harti ale zonei, contra cost, evident, si informatii despre cei care te pot ajuta cu ghid sau transport.
Pornim din Orastie spre Costesti, aproape oriunde ai fi in Orastie, sunt indicatoare catre Cetatile Dacice sau Costesti, deci nu ai probleme. Pana la Costesti e drum perfect, asfaltat, marcaje si indicatoare in regula.
Dupa ce treci prin Costesti, este o poarta mare de lemn pe sub care trece drumul, doar ca pana aici a fost drum... De aici, o chestie cu muuuuuuulte gropi. In fine, dupa poarta, spre dreapta este drumul indicat catre Blidaru. Dupa vreo 10 minute pe acest drum, iti dai seama ca mai bine ar fi sa lasi masina si s-o iei pe jos. E o cale groaznica, cu pietre si hopuri de care treci greu si cu masina de teren. E un drum lung pana la cetate, dar daca ai timp si conditie fizica buna, poti s-o iei pe jos.
Daca nu vrei la Blidaru, o iei inainte spre Regia, pe drum de pamant, in principiu accesibil pentru orice tip de masina, doar sa nu fi plouat prea mult inainte. Deci, urmezi drumul, si cauti indicatoarele, ele sunt recent instalate si in principiu vizibile, doar ca nu tot timpul pe partea in care se uita soferul ocolitor de gropi. Calea este larga, pot trece lejer 2 camioane si mai ramane loc si de 1 caruta... Ei bine, atentie, caci dupa niste cladiri ce par camine de nefamilisti (pe stanga) o sa ajungeti la o intersectie dupa 2 case vechi, parasite si aveti tendinta de a merge inante! Gresit! Este un indicator in stanga, sub copaci spre stanga, asta e calea spre Regia! Dupa ceva distanta tot spre stanga, este indicata cetatea Fetele Albe. Daca vrei sa urci, ia atv sau motor, daca poti, mergi pe jos! Masina ramane aici.
Mai departe insa, spre Regia, poti sa mai mergi cu orice masina, doar ca aici drumul (forestier deja) se ingusteaza considerabil, permitand doar alocuri trecerea a 2 vehicule, dar sunt destul de multe asemenea locuri, deci nu vei avea probleme. Daca totusi vine ceva de sus, contrar celor invatate la scoala de soferi, e recomandabil sa dai tu inapoi pana la locul unde poate trece de tine cel ce vine (vei intelege logica la coborarea inapoi, cand este aproape imposibil sa dai tu inapoi in sus pe respectivul drum foarte prost). O sa reusesti sa treci si peste podurile asfaltate si incredibil de cretin pozitionate, si te vei bucura, cat de priceput esti. Asta pana la ultimul pod, care nu mai vrea sa-l treci sub nici un chip! Acu` cateva zile, tocmai a spalat apa o parte din drum si cu jeepul abia ca a trecut colegul meu (de mentionat: facem drumul de foarte multe ori cu turisti de la Geoagiu-Bai, cel putin saptamanal....). Daca se remediaza, fara pasageri in masina, poti totusi sa faci scamatorii si sa treci cu aproape orice. Preferabil sa lasi insa aici rotile, parcate (loc este destul) si sa faci o plimbare de aproximativ 30minute pana sus, dar sa stii ca fumatorii o sa cam gafaie :)). Daca totusi vrei sa chinui motorul si burta masinii, atunci dupa 6-7 minute de drum infernal, o sa ajungi la cotitura (ar trebui sa fie indicator spre dreapta in curba de aproape 180 de grade) de unde o sa poti merge lejer pe o bucata de vreo 10minute pana la intrarea in cetate. Aici nu vei avea probleme nici cu drumul, nici cu parcarea, caci s-a amenajat locul BINE, adica, au facut loc, cine si cum, nu se stie, dar o sa vezi ca nu a fost prea respectuos cu bolovanii care de fapt fac parte din zid.... Mai bine se concentrau pe drumuri si poduri.... Asta e!
Ai ajuns! De aici, lasi masina si te plimbi in cetatea JUNGLEI.... caci asta este... o jungla deasa, si pe alocuri cu indicatoare de pe timpul lui Dej, cred, dupa starea lor jalnica, aratand unde esti. Oricum, merita, caci este un loc incarcat cu energii pozitive, un loc frumos, in care ar trebui sa fie ceva informativ, dar nici urma de ghid sau paznic macar... Bine ca mai sunt localnici care vin dupa apa de izvor in cetate, ei te mai indruma, sau noi, cei ce aducem turisti si cunoastem zona.
De aici, retur.
De mentionat faptul ca am fost pana sus cu Renault Scenic o data, si mai sunt viteji cu BMW si Opel. Loganul, desi este inalt, la un moment dat trece greu. Totusi, ar fi indicat sa fie ceva 4x4 de teren, nu de oras, ca sa poti avea acces intr-o zi la macar 3 cetati in zona! Altfel, ar fi o tura cam dura pe jos, de cel putin 10-12 ore de efort intins cu maximum 10-15 minute in fiecare locatie ca sa nu te prinda noaptea in padure.
Drum bun! Daca vrei, te ducem noi din Orastie, si culmea, avem si ghid avizat si simpatic....
Iar acum trecem la datele oficiale.
Stimate vizitator, in momentul in care ati descins pe aceste meleaguri trebuie sa stiti ca pasiti pe cele mai profunde si mai celebre locuri istorice din intreg spatiul carpato-danubiano-pontic. Sunt plaiuri de legenda . Localitatea Costesti, din zona Muntilor Orastiei, cu istoria sa milenara, se suprapune exact centrului Daciei. Aici a fost inima puternicului stat al lui Burebista si al lui Decebal.
Constructiile din zona Muntilor Orastiei, in marea lor majoritate cu caracter militar, aveau menirea de a proteja, de dusmani, centrul spiritual si administrativ al Daciei. Aici se gasesc cetati militare puternic fortificate si amplasate in locuri care sa ingreuneze la maxim incursiunile dusmane, precum cele de la Costesti, Gradistea Muncelului, Piatra Rosie, Blidaru, sau Varful lui Hulpe. Iar pentru a fortifica in totalitate zona care, prin altarele si sanctuarele sale, trebuia sa mentina unitatea Daciei, si nu in ultimul rand unitatea spirituala a dacilor, intreg spatiul Muntilor Orastiei a fost intarit si cu unele cetati militare izolate, turnuri de aparare izolate, valuri de pamant si piatra. Chiar si asezarile civile se transformau, in caz de pericol, in puncte militare de rezistenta.
In ceea ce priveste data de inceput a acestor cetati, sunt unele indicii ca, in ciuda faptului ca majoritatea dateaza din vremea lui Burebista, care s-a folosit pentru ridicarea lor si de unii arhitecti si mesteri greci, in anumite cazuri inceputurile lor s-ar putea cobora si in secolul al II-lea i.Hr.
O alta problema mult disputata a fost aceea a resedintei lui Burebista, la Costesti sau Gradistea Muncelului. Balanta inclina inspre Costesti, cu toate ca, prin pozitia ei topografica era cea mai expusa. Dar si cea de a doua este sub semnul intrebarii deoarece aici in timpul lui Burebista lipseau constructiile mai mari.
Pare sa fie mai sigur ca in zona cetatii de la Gradistea Muncelului, in a doua jumatate a secolului al II-lea si la inceputul secolului I i.Hr. trebuie sa fi fost muntele sacru Kogainon, la care se refera Strabon, ne existand in aceasta vreme cetatea Sarmizegatusa, denumita astfel de catre Ptolomeu, prezenta abia in vremea lui Decebal. In acest caz s-a considerat ca sistemul de cetati dacice din muntii Orastiei avea ca scop apararea centrului religios de la Gradistea Muncelului.
Prima din sistem este cea de la Costesti, intarita la inceput cu val de pamant si palisada, iar apoi cu ziduri de piatra cu bastioane patrulatere. Se remarca doua turnuri-locuinta de pe platoul superior, mentionate mai sus, precum si doua sanctuare de pe terasele care imprejmuiesc cetatea. Aici, foarte probabil a fost resedinta regelui Decebal.
Dupa un sir de 8 - 20 turnuri de aparare izolate urmeaza cetatea Blidaru, prin excelenta cu caracter militar, cu doua incinte, din care prima, cu patru bastioane la colturi si o locuinta turn in centru, construita inca pe timpul lui Burebista, iar a doua sub urmasii lui, probabil sub Decebal.
Caracter pur strategic a avut si cetatea Piatra Rosie, situata pe un loc greu accesibil, construita tot din doua incinte si prevazuta in interior cu cinci turnuri. Avandu-se in vedere bogatia materialelor arheologice din cuprinsul ei, se presupune ca aici ar fi avut sediul una din capeteniile cetatii.
Urmeaza cetatea de forma patrulatera neregulata de la Gradistea Muncelului, care, dupa unii, nu a fost locuita permanent si nu ar fi fost nici resedinta a regelui Burebista ci, in primul rand centrul religios al geto-dacilor. Cetatea, pusa in legatura, dupa Ptolomeu cu Sarizegetusa din vremea lui Decebal, se remarca atat prin zidurile, in tehnica greaca, cat si prin constructiile religioase din incinta sacra de pe doua terase cu zid de sustinere, constituita din patru sanctuare, din care doua mari rectangulare, cu discuri de piatra dispuse in patru siruri si alte doua rotunde, unul mare si altul mai mic. La aceste constructii, ridicate din piatra de calcar sub Burebista si apoi de andezit in vremea lui Duras-Diurpaneus si Decebal, se mai adauga doua turnuri pe marginile incintei sacre, doua constructii pentru unitati romane in cuprinsul incintei militare, precum si mai multe cladiri civile, ateliere si o baie romana pe terasele din preajma cetatii.
Important de retinut este faptul ca intregul sistem fortificat din muntii Orastiei a putut fi invins de catre armatele romane, conduse de insasi imparatul Traian, dupa doua razboaie de grele, in anii 101-102 si 105-106 e.n. Victoria romana asupra acestor cetati dacice a fost atat de mare incat la Roma ea a fost sarbatorita timp de 123 de zile.
Odata cu infrangerea cetatilor dacice din muntii Orastiei, romanii au cucerit o mare parte din Dacia, pe care au transformat-o intr-o provincie romana. Tot atunci s-a produs un fenomen care nu s-a mai intalnit nicaieri in teritoriile cucerite de romani: au distrus complet sanctuarele de la Sarmizegetusa, retezand coloanele de piatra pe la suprafata pamantului, pentru ca dacii, ramanand fara un centru spiritual, sa se risipeasca, si astfel ei puteau fi mai lesne stapaniti. Se stie ca romanii, ravnind la bogatiile Daciei, intentionau sa stapaneasca acest teritoriu. Astfel ca ei au trecut imediat la reorganizarea provinciei romane Dacia, construind chiar o noua capitala a acesteia, in campia Hategului, denumita sugestiv Ulpia Traiana Sarmizegetusa. In felul acesta, in viziunea lor, Sarmizegetusa regia, din muntii Orastiei isi va pierde definitiv importanta politica si strategica.
(text inspirat din lucrarile istoricului arheolog prof. Ioan Ciarnau).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu